logo

             
 כתר לאימון
    ביציבת שואבות המים
  Yin-Yang הגל והציר
האינטגרציה של התנועה
   
 

סמינר דידקטי להסמכת מורים באנגליה

תכנית האינטליגנציה התנועתית

2-10 בנובמבר 2010

הכוונה לא היתה להקנות טכניקות הוראה, שכן זו היא בחירה אישית של כל מורה מניסיונו וסגנונו, אלא להגיע לבהירות, להבנה ולבקיאות בחומר הלמידה עצמו.
העבודה התנהלה בעיקר בקבוצות קטנות של שלושה-ארבעה איש שדנו ביניהם בנושאים שונים, כמו ניתוח תהליך תנועתי לפי נקודות מפתח:

- מטרה
- רקע של המחדל התפקודי הטעון תיקון
- מבחן תחילתי
- מערך השיעור
- אסטרטגיה בטיחותית ולימודית
- תמרון אופייני לתהליך
- מה ללמד לפני ואחרי
- חוויה אישית


כל קבוצה בחרה תהליך אחד והציגה את הניתוח של כל היבטיו בדרך יצירתית ומקורית, כמו למשל: בקבוצה אחת של חמישה, אחת היתה אתלטית שמותחת את שריריה לקראת ריצה, אחרת היתה מורת התכנית, היתה גם יועצת, בוחנת, וכן בעל המכון. השיעור התנהל כשיחה סביב ההתנסות המעשית, בו המורה הנחתה את האתלטית להתאמן לפי תהליך מן התכנית, היועצת הסבירה וחדדה את איסטרטגית השיפור, בעל המכון ששאל שאלות אופייניות לקהל,וכן התלמידה שדווחה על תחושותיה בתמורות הנלמדות. הקבוצה הגדולה ישבה מרותקת לדרמה של השיעור המיושם לחיים. כל קבוצה הדגימה את השיעור שלה לפי רצונה. היצירתיות וההתלהבות עלו מיום ליום. היתה גם עבודת רישום תהליכים שמהם המורים מסתייגים ונמנעים מללמד, אותם ניסינו לפענח יחד אחר כך. היו רשימות של תיוק הנושאים לקטגוריות, רשימות של מושגים ואסטרטגיות היחודיים לתכנית וכן שאלות אופייניות לקהל, שכל קבוצה ניסתה למצוא להם תשובות.

בסמינר הדידקטי המעורבות האקטיבית היא ברובה של המשתתפים עצמם, יותר מאשר של המנחה, רותי אמנם לימדה גם כמה תהליכים שהיו זקוקים להבהרה.

העדכון היה בסדרת תהליכי ההתיידדות עם הרצפה, נפילה ללא נזק 79 # שהוא לב לבה של התכנית לחיזוק העצם. הדגש הפעם היה על החלקת היד ברציפות על הרצפה עם הנפילה, מבלי להיעצר בחבטה נקודתית בפרק היד או במרפק כפוף. הושטת היד עד כדי יישור שלם של המרפק עלולה להתפס בתחילה כנוגדת לתגובה האינסטינקטיבית לנפילה. האימון בתגובה היעילה נעשה בחממת למידה, בה ניתן להתנסות וללמוד את תבנית התנועה ללא נפילה ממשית. הושטת הזרוע ,תורגלה בעמידה מול קיר, כאשר תוך הפניית הגו ימינה, יד שמאל מחליקה על פני הקיר באלכסון ימינה ולמעלה, ברציפות נמרצת, כאשר גב כף היד סובב אל הקיר והמרפק מתיישר במלואו. אחרי ההתנסות בעמידה ליד הקיר, רוב האנשים היו מסוגלים לעשות זאת גם במציאות של נפילה על הרצפה, אפילו תוך כדי ריצה.. (לא לגמרי מציאות כי הרצפה היתה מרופדת).

נושא אחר שהודגש היה תפקיד כפות הרגליים בתהליך שואבות המים 68 # . אימון כפות הרגליים נעשה לפי הפונקציה מעולם החי, בה משתמשים בבהונות לשריטה ולהתזת חול לאחור. היישום מעולם החי הוכח לאחר מכן כתרומה של חיוניות יוצאת דופן לאיכות ההליכה.


בקורס הזה נולדו שלושה מרכזים חדשים באירופה, אווה מפולין, שמלמדת באוניברסיטה פיזיותרפיסטים, נחושה להכניס את התכנית לאקדמיה ולנהל את Bones for Life פולין. ריימונד מאירלנד שהוא מורה פלדנקרייז וגם רולפר, לא חדל להתפעל מאסטרטגיות התכנית ומתכוון להפיץ אותה באירלנד.
כריסטינה משוודיה מרצה לנוירולוגיה באוניברסיטת גטנבורג, מורת פלדנקרייז שגם פרסמה מחקר PHD על שיטתו, היא תארגן את Bones for Life בשוודיה וכן תלמד זאת באוניברסיטה.

מרכז הקורס באנגליה, אדם, משקיע הרבה בחלוציות של מבצע הבאת התכנית לאנשים שלא מכירים זאת ולא שמעו על כך. הפצת התכנית לציבור היא אמנם הסוגיה העיקרית שלנו. אדם הוציא ספרון בו הוא מסביר את הנושאים העיקריים של תכנית ומביא גם תגובות משוב שנתנו אנשים על ההתנסות בה, הוא מוכן לשלוח ספרון לכל דורש: adam@onewithnature.co.uk .

רותי הודתה לכל אלה שלומדים את התכנית, עושים אותה לשלהם ומעבירים אותה הלאה. "תודה, היא אמרה, שאתם חלק מחיי.

במעגל הסיום כשכל אחד היה קשור ברתמה והחזיק בקצות הרתמה של שכניו, היה זה מעגל שבו כולם מקפצים ומנתרים יחד, כל אחד מתחשב ועוזר לכל האחרים, ובו בזמן נעזר על ידי כולם. כשהקפיצות הגיעו לסיומן, כולם התנודדו יחד מצד לצד בנחת, אנשים אמרו מילים אחרונות של פרידה והערכה. וכמובן בסוף, איך לא, היה החיבוק של
Bones for Life בו כל אחד מעצים את האחר ומטעין את הכוח היישר אל שדרת
בן זוגו.
 

 
דף הבית        אודות        צור קשר